пʼятниця, 6 листопада 2015 р.

ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ

ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ

Постановка проблеми. Необхідною умовою інформатизації освіти є готовність педагогів до використання нових інформаційних технологій навчання. За твердженням  академіка АПН України В.М. Мадзігона: “Реформування всіх сторін життя суспільства, його демократизація, а також породжений науково-технічною революцією інформаційний вибух вимагають творчого осмислення цих процесів педагогікою і психологією для вироблення стратегії розвитку народної освіти в Україні” [9].

Використання нових інформаційних технологій (ІТ) в навчанні дає можливість вивчати на якісно новому рівні не тільки навчальні дисципліни природничо-наукового циклу, але і гуманітарні. Для студентів мовних спеціальностей лінгвістичних вищих навчальних закладів (ВНЗ) комп’ютер стає, насамперед, засобом навчально-пізнавальної та науково-дослідної діяльності, ефективним інструментом інтенсифікації процесу навчання, що дозволяє вирішувати не тільки стандартні задачі, але і задачі, що вимагають творчого підходу.
Сучасні інформаційні технології розвиваються досить швидкими темпами, тому майбутній вчитель має постійно підвищувати рівень освіченості, інформаційної культури, відповідності своєї професійної підготовки сучасному рівню науки. В наш час це неможливо без використання засобів ІТ, володіння елементарними основами роботи на ПК. Сьогодення вимагає від учителя не просто ознайомлювати учнів з певними знаннями, а вчити їх мислити, структурувати інформацію та цілеспрямовано відбирати необхідне. Сучасний учитель повинен нести учням не просто нові знання, а новий тип оволодіння інформацією.
Аналіз останніх досліджень. Розглядаючи актуальні проблеми реалізації стратегії мовної освіти в Україні академік АПН України, професор Л.І. Мацько говорить „ ... в державі створюється система мовної освіти, яка повинна забезпечити обов’язкове оволодіння громадянами України державною мовою та надавати можливість вивчати іноземні мови” [7]. Вона стверджує, що в єдності цих компонентів мовна освіта сприяє та сприятиме формуванню високої мовної культури та мовної компетенції громадян України, поваги до державної української мови, вихованню толерантного ставлення до носіїв різних мов і культур та надаватиме можливість виходу громадянам України у зарубіжний мовний простір.
Вивчаючи та аналізуючи стан навчання іноземних мов (ІМ) в школі, дослідники стверджують, що в теперішній час вчителі ІМ на всіх етапах зустрічаються з такими проблемами розвитку шкільної освіти [14]: невідповідність змісту існуючих традиційних підручників і знань, породжених новою науковою парадигмою; протиріччя між зростаючим обсягом інформації, який потрібно дати учневі та обмеженою кількістю навчального часу;  протиріччя в логіці викладу змісту підручників, де завжди проглядається прагнення руху від загального до частинного, у той час, як процес пізнання в цілому йде зворотним шляхом; недостатнє врахування психофізіологічного розвитку учнів і їх індивідуальних здатностей до навчання; відставання розвитку методики навчання як науки від сфери застосування її викладачами.
Одна із закономірностей методики навчання іноземній мові говорить: навчання повинно базуватися на розвитку у школярів слухомоторних зв'язків в результаті виконання ними усних вправ та в індивідуальному режимі [5]. На жаль, практично всі підручники ІМ не враховують ці особливості предмету та мають направлення на якогось середнього учня. Як вважає В.В. Бебих: ”... традиційні форми роботи з вітчизняними посібниками вже не є ефективними на сьогодні” [2]. Крім того, зазначають спеціалісти, запропоновані в них вправи не завжди мають комунікативну спрямованість [13].
Виникає необхідність звертатись до сучасних зарубіжних видань, в яких дотримується принцип комунікативності, пропонується широкий спектр завдань та вправ. Вчителі часто адаптують навчальний матеріал до своїх потреб або підбирають його з різних джерел. Така ситуація сприяє творчому пошуку вчителів в плані методичних та дидактичних розробок, застосуванню  нових технологій  навчання.
Необхідно відзначити, що пошук шляхів і засобів, які б сприяли можливо більш ефективному навчанню ІМ, завжди був у центрі уваги теоретиків і практиків педагогіки. В процесі вирішення цих проблем вчителі змушені шукати нові ефективні методи та форми навчання ІМ. У пошуках ефективних шляхів формування та вироблення стратегії мовної освіти педагогічна наука звертається до різних джерел та залучає сучасні інноваційні засоби, які включають в себе засоби інформаційних технологій.
Опираючись на наукові дослідження [6,5,12,1]  застосування засобів ІТ в навчально­-виховному процесі навчання ІМ було визначено, що вони можуть виступати як об’єкт вивчення та як засіб забезпечення навчальної діяльності учасників процесу навчання. Науковці стверджують, що на певних етапах навчання ІМ ПК доповнює викладача, коли  викладач з його застосуванням презентує: джерело навчальної інформації (яке частково або повністю замінює інформацію від викладача або підручника); наочний посібник (якісно нового рівня з можливостями відео ефектів та телекомунікації); індивідуальний інформаційний простір; тренажер; засіб діагностики і контролю.
ПК може виступати також як робочий інструмент і засіб навчання. У функції робочого інструменту ПК виступає як [8]: засіб підготовки документів та їх зберігання; засіб моделювання (в тому числі мовленнєвого). Функцію засобу навчання ПК виконує під час [11]: створення програмних продуктів; застосування різних інформаційних середовищ.
Формулювання цілей статті (постановка завдання). Найбільш розповсюдженим видом із усієї різноманітності засобів нових ІТ, що використовуються у навчально-виховному процесі вивчення ІМ, є прикладні програмні засоби (ПЗ) та, зокрема, ПЗ навчального призначення. Використання мультимедійних педагогічних програмних засобів у навчанні ІМ дозволяє доповнити методичне забезпечення такими засобами як, наприклад: комп'ютерні курси, демонстраційні та модульні програми, навчальні програми, програми-тренажери, перекладачі, електронні словники, енциклопедії.
За висловлюванням Р.Ю. Мартинової [10], засоби ІТ стимулюють розвиток внутрішнього мовлення як основи мовленнєво-розумової діяльності, зокрема, таких як мислення, сприймання, уваги та пам’яті; підтримують інтерес до заняття; стимулюють іншомовну мовленнєву діяльність; створюють та підсилюють мотивацію; відкривають додаткові можливості рефлексії; розширюють можливості подання інформації. Аудіовізуальні засоби навчання ІМ поєднують у собі мовний та позамовний елементи навчання. Використання ІТ відкриває значні додаткові резерви підвищення ефективності навчання ІМ та вносить зміни в усі компоненти навчально-виховного процесу: зміст, методи, засоби, мету та форми навчання [4,3].
Застосування ПК сприяє індивідуалізації процесу навчання – кожен учень працює так, наскільки йому дозволяють його індивідуальні особливості, він має можливість зупинитися, подумати, виправити помилку.
Важливо відзначити, що використання ІТ в навчально-виховному процесі ні в якому разі не заміняє спілкування з учителем та очне навчання, а лиш доповнює його з метою покращити та розширити знання, які передбачені програмою навчання.
Основна частина. Підтримуючи твердження фахівців в тому, що ціль навчання ІМ – це комунікативна діяльність учнів (практичне володіння ІМ), задачі вчителя – активізувати діяльність кожного учня в процесі навчання, створити ситуації для їх творчої активності, можна стверджувати, що використання сучасних засобів таких, як ПЗ й Інтернет-технології, а також навчання в співробітництві і проектній методиці дозволяють вирішувати ці задачі.
Звичайно, на уроках ІМ не можна використовувати засоби ПК постійно, тому що є безліч інших задач, вирішити які можна лише при безпосередньому спілкуванні з учителем. Але і недооцінювати роль уроків, які проводяться з застосуванням телекомунікаційних засобів мережі Інтернет та використанні засобів ІТ, не можна.
Для того, щоб забезпечити ефективність використання засобів ІТ в навчальних цілях, учитель має знати місце ПК в навчально-виховному процесі навчання ІМ, функції та дидактичні можливості ПК у навчально-виховному процесі, бути обізнаним з методикою використання засобів ПК як засобу навчання. Майбутній вчитель ІМ зобов’язаний постійно дбати про власний рівень само освіченості, інформаційної культури, відповідність фахової підготовки сучасному рівню науки.
З проведених досліджень можна стверджувати, що ефективність комп'ютеризації навчання ІМ залежить як від якості педагогічних ПЗ, так і від раціонального і вмілого їх використання в навчальному процесі. В даний час пріоритетне значення має рішення психолого-педагогічних проблем навчання ІТ майбутніх вчителів іноземних мов, які безпосередньо зв'язані з розробкою ефективних навчальних програм і методик.
Висновки.  Першочергового значення набувають відповідні методичні системи навчання, а також системи підготовки вчителя до використання ІТ в навчальному процесі. Одна із основних проблем загальнотеоретичної підготовки студентів до вчительської діяльності із використанням ІТ є відсутність методичного забезпечення: спеціально розроблених навчально-методичних посібників, лабораторних практикумів, на яких студенти лінгвістичних ВНЗ мали б змогу не тільки отримувати знання з використанням ІТ, а репрезентувати результати своїх досліджень із запропонованої тематики.
            Для досягнення вчителями іноземних мов обов'язкового рівня володіння основами ІТ необхідно, щоб підготовка до вивчення та використання ІТ ще у навчальному процесі ВНЗ велася з урахуванням спрямованості навчання, забезпечуючи відповідний обсяг міцних знань, умінь і навичок, який дозволить упевнено використовувати вчителем компоненти ІТ у своїй майбутній професійній діяльності. Подальше удосконалювання знань та умінь основ ІТ має здійснюватися в процесі самої діяльності в школі з застосуванням відповідного комплексу знань, умінь і навичок основ ІТ,  отриманих під час навчання в ВНЗ.

ЛІТЕРАТУРА

3.         Биконя О.П. Взаємозвязок усного та писемного мовлення навчання студентів-економістів з використанням сучасних інформаційних технологій (на матеріалі ділової англійської мови) //Теоретичні питання культури, освіти та виховання: Зб. наук. праць. Випуск 21, - Київ: Видавничий центр КНЛУ, НИАУ, 2002. – С.37-40.
12.    Bespalko V.P. Education and learning with computers participation. (The Science of the Inhered Millennium). – M.: Издво МПИ; Воронеж: Издательство НПОМОДЭК”, 2002. – 352с.
13.    Encyclopedia of Educational Research, Ed. Marvin C. Aikin. – 1992, p.p. 892-894.
14.    Intel обучение для будущего (при поддержке Microsoft®) http://www.intelteach.ru




Немає коментарів:

Дописати коментар